Column

Bereikbaarheid

'Hatsekidee. Daar rolt de tweede in een week binnen. Zo’n brief met bovenaan twee leeuwen, die een wapenschild vasthouden met erboven een kroon. Mijn aandacht gaat vooral uit naar dat paarse vakje iets verderop: ‘Door u te betalen’.

bereikbaarheid

Nee, dit is geen fanmail van de weledele heer inspecteur der directe belastingen. Het is van zijn broer, die bij het centraal justitieel incassobureau. Diens brieven zijn het gevolg van een paar snelheidsmetingen op wegen in de Kop van Noord-Holland, waar ik normaal gesproken niet zo snel kom. Maar nu dus wel. Noodgedwongen.

Als je tenminste niet tijdens spitsuur op de N9 een half uur in de file wil staan bij Sint Maartensvlotbrug of Burgervlotbrug. Daar heeft Rijkswaterstaat de boel op de schop gegooid. Tegelijkertijd met de A7 bij Purmerend: mag je ook elke dag gezellig achteraan aansluiten. En dan zwijg ik over de jarenlange verbouwing van de Afsluitdijk. Bijna was ook de Kooybrug maandenlang afgesloten geweest.

Eigenlijk best mooi dat ze bij Rijkswaterstaat meedenken om bewoners vooral in de Kop van Noord-Holland te houden. Hoezo wil je naar het zuiden of het oosten? Blijf thuis!

Tot zover de ironie. De treurige realiteit: het is al 40 jaar zeuren qua bereikbaarheid van Den Helder. De enige stad met meer dan 56.000 inwoners die uitsluitend via een 80-kilometerweg bereikbaar is. Zelfs het qua inwonertal vergelijkbare Drachten, waar niet eens een trein komt, ligt aan twee
vierbaanswegen.

De Kop van Noord-Holland kent een zwakke lobby. In Friesland is Rijkswaterstaat chauvinistisch Fries met de Friezen. Dat vertaalt zich in een uitstekend wegennet in die provincie. In Noord-Holland is de wegbeheerder totaal niet geïnteresseerd in de Noordkop. De focus ligt op de regio Amsterdam-Haarlem. Als Rijkswaterstaat, vaak onder druk van een Noordkopgemeente, al iets aan het wegennet doet, dan is dat vooral om de veiligheid beter en de Helderse bereikbaarheid slechter te maken.

Op gezette tijden meldt een krantenartikel weer dat een 100 kilometerweg op de N9 slechts twee minuten tijdwinst oplevert. Maar daar gaat het helemaal niet om. Het is pure psychologie. We kunnen nog zo ons best doen deze stad te promoten, wie drie kwartier met 65 kilometer per uur achter een Duitse camper aansukkelt houdt het gevoel dat Den Helder in de middle-of-nowhere ligt. Wil je daar wonen of jouw bedrijf vestigen?

Een voorzitter van de Helderse Ondernemersvereniging bepleitte daarom ooit een sitdown-actie op de N9. Zou een mooi gezicht zijn geweest: al dat driedelig grijs met stropdas, gezeten op het wegdek. Helaas bleef het bij die ludieke oproep.

Zo rommelen we qua bereikbaarheid nog een tijdje door in de Noordkop. De positieve kant: het justitieel incassobureau heeft een goede week achter de rug dankzij meneer Den Boer.


RONALD DEN BOER