Zijn we al leeggelopen? Financieel bedoel ik. Sinterklaas is net geweest, Kerstmis komt eraan. Daarna wordt het januari en februari. Weer rust in de tent. En in de portemonnee. Want die is dan leeg.
Oh wacht, eerst oud en nieuw nog. Vuurwerk dus. Ik ben zelf nooit het stadium van sterretjes voor mijn kinderen ontgroeid, maar ik begrijp dat de halve stad straks losgaat. Het mag immers in heel Nederland nog één keer. Dus wordt de komende jaarwisseling kofferbakken vol knal- en siervuurwerk opgestookt. Met exotische titels als Oriental Mandarin, Golden Autumn en Royal Tears in Heaven. Fascinerend vind ik ook de vuurwerkbox die ik tegenkom met de naam Sodom and Gomorrah.
Ik ga niet zeuren over al die miljoenen euro’s die in korte tijd letterlijk in rook opgaan. Het enige dat je kunt hopen is dat het vuurwerk ook bij plaatselijke leveranciers is gekocht. ‘Koopt lokale waar, dan helpen we elkaar’, om maar weer die afgestofte slogan uit de jaren ’30 van stal te halen.
Daarover gesproken: vroeger zag je elk jaar rond de feestdagen bataljons mensen door de binnenstad marcheren, alsof ze in een survivaltraining zaten: paniekerige blik, klamme handen en met volle boodschappentassen. Want de hele (schoon)familie kwam met de feestdagen eten.
Nu wordt er steeds meer online besteld. Een schijnbaar niet te stoppen ontwikkeling. Terwijl je ook gewoon bij de lokale winkel binnen had kunnen stappen, waar een medewerk(st)er met échte menselijke ogen je met liefde helpt bij hetgeen je zoekt. Niks digitale treasure hunt met een bezorgdienst die communiceert in mysterieuze teksten als: ‘Uw pakket is bijna onderweg.’ Wat betekent dat überhaupt? Is het wakker geworden? Staat het in de file? Heeft het koud?
Het wonderlijke blijft dat we met z’n allen klagen dat de winkels verdwijnen. ,,Het wordt steeds minder gezellig in de stad’’, roepen we dan in koor op Facebook, terwijl we op de bank zitten met een tablet op schoot en een digitale winkelwagen die voller is dan onze voorraadkast in coronatijd.
Misschien een vervroegd goed voornemen: laten we dit jaar eens meer lokaal gaan alsof het een hippe nieuwe levensstijl is. Koop je kaas bij de kaasboer, je kaarsen bij de cadeauwinkel, en je culinaire kerststress bij de bakker en de slager. Ga vooral weer eens ervaren hoe het is om iets vast te houden vóórdat je het koopt.
En wie weet, misschien loop je dan met een tas vol spullen naar buiten, maar mét uitgespaard geld aan retourzendingen, frustraties en mislukte bezorgpogingen. En het mooiste: best kans dat je onderweg nog een gezellig praatje gemaakt hebt ook.
RONALD DEN BOER