Nog steeds komen er nieuwe functies bij op Willemsoord, daarom wordt het belangrijker het terrein op een goede en veilige manier te ontsluiten. Met een nieuwe fiets- en voetgangersbrug wordt de verbinding tussen het Stadshart en Willemsoord versterkt. De beweegbare fiets- en voetgangersbrug wordt aangelegd tussen de Francien de Zeeuwpromenade aan de Zuidstraat en de kade van Willemsoord ter hoogte van theater de Kampanje en het Reddingmuseum. Het bestaande talud aan de Francien de Zeeuwpromenade (Flaneerkade) gaat hiervoor op de schop, zodat de voetgangers en fietsers op een comfortabele manier Willemsoord kunnen bereiken en vice versa.
Deze week worden de palen voor de brug (in het water) en het landhoofd (aan de promenade zijde) geplaatst. De palen worden vanaf het water geplaatst met een boorinstallatie en een telekraan op werkpontons. Met deze techniek is het mogelijk de palen (nagenoeg) vrij van trillingen en geluid te plaatsen. Daarmee wordt de bouwoverlast naar de omgeving geminimaliseerd.
In totaal worden 32 palen geplaatst waarvan 28 met deze boorinstallatie. Deze metalen buispalen worden gevuld met beton en wapening. De overige vier palen voor het remmingswerk onder de brug worden geheid. Het remmingswerk zorgt voor de bescherming van de brugfundering als de schepen door de brug varen.
Het werk voor de plaatsing van de nieuwe brug gaat van start. In juni wordt de brug in gebruik genomen.
De aannemer start met de opbouw van het werkterrein: hekken worden geplaatst, de bouwplaats wordt gebouwd en de bestaande pontonbrug wordt verwijderd. Daarna worden de funderingspalen in het werfkanaal aangebracht, de kespen en het landhoofd op de Francien de Zeeuwkade gerealiseerd. Eind maart komt de nieuwe brug daadwerkelijk aan en wordt op locatie gemonteerd.
Tijdens de bouw is het westelijk deel van de Francien de Zeeuwpromenade afgesloten voor voetgangers en fietsers. Willemsoord is bereikbaar via de hoofdentree aan de Weststraat. Het vaarwater is gestremd voor scheepsvaart.
Aannemer K_Dekker bouw & infra kan van start met de bouw van de brug. De productie van de stalen brug begint dit jaar. In het nieuwe jaar start het werk op locatie ter voorbereiding op de komst van de brug.
De aanleg van de nieuwe fiets- en voetgangersbrug is nodig omdat het aantal bestemmingen op Willemsoord toeneemt. De nieuwe brug ligt centraal op de route en sluit aan op de al aanwezige oversteek vanuit de provinciale route. De brug en het deel van de Francien de Zeeuwpromenade tussen de nieuwe brug en bibliotheek School7 worden ingericht als shared space.
Op de afbeelding is in het blauw te zien hoe de nieuwe route vorm krijgt. De brug is hierin de essentiële verbinding/ schakel.
De nieuwe langzaamverkeersbrug heeft wat weg van de Lange IJzeren brug in Dordrecht; een echte must see. De nieuwe brug op Willemsoord is een stalen basculebrug. De architect streeft naar een historisch beeld waarbij de verschillende losse onderdelen met bouten en moeren met elkaar zijn verbonden. In het leuningwerk zie je elkaar grijpende ankers op de overgang van beide brugdelen. De balustrade heeft een vrij prominente bovenregel met 'dubbele' verticale stijlen en meer onderschikte horizontale regels in staal, met stalen liggers aan weerszijden van het brugdek.
In de toekomstige situatie wordt de vaargeul naar het zuiden gebracht, waardoor er aan de noordzijde ruimte is voor aanlegplaatsen voor de museumhaven. Tussen de steiger en de flaneerkade loopt de brug onder een flauwe helling, met het hoogste punt midden boven de vaargeul. De aanlanding aan de zuidzijde van de brug wordt uitgevoerd in metselwerk met vormstenen en eindstenen van graniet. Aan de zijde van Willemsoord is de constructie overkragend over het maaiveld van Willemsoord. De pijlers en kespen van de brug worden uitgevoerd in beton, deze steken buiten de brug uit.
Het ontwerp is vastgesteld, de vergunning is verleend en onherroepelijk. De uitvoering kan van start.
Voorbereiding, demonteren en verplaatsen bestaande inrichting. Palen boren, opbouwen kespen en landhoofd, monteren bovenbouw.
De Posterij
Molenwerf
Molenplein fase 2
Dijkkwartier
Het Warenhuys
Palmhout
Koningsplein
Koningsdriehoek
Koningstraat 63 t/m 69
Koningdwarsstraat 71-73
De Admiraal
Stadsvilla De Gouden Kroon
Spuistraat
Oostslootstraat West
Herontwikkeling Kroonpassage
Bouw Fietsloods
Fiets- en voetgangersbrug