Dijkkwartier

Dijkkwartier

Een nieuwe woonwijk aan de zeedijk van de toekomst – dat is het Dijkkwartier in Den Helder. Dit project, nationaal uniek, laat ook zien hoe twee actuele, grote uitdagingen gecombineerd kunnen worden aangepakt; woningtekort en bescherming tegen de zeespiegelstijging. De dijk wordt iets verhoogd en aan de stadskant verbreed, om Den Helder de komende eeuwen te blijven beschermen, ook als de zeespiegel stijgt. Die robuuste dijk dient tegelijk als unieke ondergrond voor een stadsontwikkeling. De bestaande bouw maakt plaats voor nieuw wonen en leven, op en aan de zeedijk van de toekomst.


Algemeen

In opdracht van Woningstichting Den Helder en gemeente Den Helder onderzoekt ontwikkelingsmaatschappij Zeestad of in de eerste fase van het Dijkkwartier ruim 200 woningen kunnen worden gebouwd. Daarnaast onderzoekt Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier of de dijk nu al kan worden verzwaard, verbreed en verhoogd om ruimte te bieden aan deze nieuwe woonwijk. Zo ontstaat een verbinding tussen Den Helder en de zee en zorgen we voor de waterveiligheid tot in de verre toekomst. Het maakt Den Helder weer tot ‘Stad aan Zee’.

 

Veelgestelde vragen

Op zich hoeft de dijk nu niet te worden versterkt. De dijk is onlangs getoetst en voldoet op dit moment aan de veiligheidsnormen. Op termijn moet de dijk wel worden versterkt en daarvoor zou dan nu ruimte gereserveerd moeten worden. Voor de verbreding van de dijk en de werkzaamheden. Daardoor is er minder ruimte voor woningbouw. Door de dijk nú al te versterken en te zorgen dat de dijk toekomstbestendig is, kunnen aan en op de dijk woningen gebouwd worden. Daarom wordt de dijk nu alvast aangepakt, zodat hij ook in de verre toekomst veilig blijft.

Ja, de dijk is onlangs beoordeeld in het landelijke toetsingsprogramma dat elke twaalf jaar plaatsvindt. Daaruit blijkt dat de dijk op dit moment veilig is. Maar omdat de zeespiegel in de toekomst zal stijgen, voldoet de dijk in zijn huidige vorm op termijn niet meer aan alle eisen. Door extra grond tegen en deels op de dijk wordt hij niet alleen sterker, maar ook breder. Het flauwe talud biedt ruimte voor nieuwe woningen. Na de versterking is de dijk weer veilig voor de komende 200 jaar, zelfs bij een zeespiegelstijging van 3,5 meter. En mocht de zeespiegel nog verder stijgen, zijn er nog aanpassingen mogelijk om de dijk alsnog veilig te houden.

Ja, het is technisch mogelijk om woningen te bouwen op de dijk. HHNK is verantwoordelijk voor de waterveiligheid en bewaakt of het achterland na de dijkversterking en woningbouw nog veilig is, ook in geval van zeespiegelstijging. Gezamenlijk en met behulp van ingenieursbureau Sweco wordt onderzoek gedaan naar stabiliteit, overslag, overloop etc. Er is onderzocht aan welke eisen de dijk moet voldoen om de komende 200 jaar aan waterveiligheid te voldoen. De dijk is vervolgens ontworpen en getoetst aan de toekomstige belastingen (door onder meer zeespiegelstijging).

De wens is zeker om uiteindelijk een groter deel van de dijk te versterken. Maar we beginnen bewust met een kleiner stuk, zodat het project haalbaar blijft – bijvoorbeeld qua kosten, woningmarkt en de vraag naar woningen. Misschien blijkt straks dat alleen het deel van de dijk bij fase 1 wordt aangepakt, als verdere uitbreiding niet nodig of haalbaar is. Omdat de dijk verderop voorlopig ook veilig is, is dat geen probleem. Zo houden we het project realistisch én verantwoord.

In het Dijkkwartier komen zowel huur- als koopwoningen, en dat in verschillende prijsklassen. Er is ook ruimte voor sociale huur, zodat het een wijk wordt voor een brede groep mensen – van starters tot gezinnen en senioren

Dat is nog lastig precies te zeggen. De planning hangt af van allerlei stappen zoals vergunningen, besluitvorming en de verhuizing van huidige bewoners. We streven ernaar eind 2026 / begin 2027 te starten met de bouw van het eerste woonblok op het parkeerterrein tegenover de Postbrug. Deze ontwikkeling is niet afhankelijk van het grondwerk voor de dijkversterking. De werkzaamheden worden natuurlijk wel op elkaar afgestemd.

In de eerste fase van het project worden ruim 250 nieuwe woningen gerealiseerd. Door de sloop van bestaande bebouwing komen er per saldo ruim 200 extra woningen beschikbaar op de woningmarkt.

Naast woningen wordt er ook gekeken naar de mogelijkheid om voorzieningen toe te voegen aan het Dijkkwartier. Denk aan kleine winkels, (kleinschalige) horeca of maatschappelijke functies zoals een kinderdagverblijf of een fysiotherapiepraktijk. Voor de inrichting van de openbare ruimte gaan de initiatiefnemers in gesprek met inwoners van Den Helder, zodat het een wijk wordt die echt bij de stad past.

Ja, dat blijft gewoon mogelijk. Aan de zeezijde verandert er niets – je kunt dus ook in de toekomst blijven genieten van een wandeling of fietstocht over de dijk.

Aan de zeezijde blijft alles zoals het is – daar verandert het uitzicht niet. Aan de kant van de Kanaalweg komen er juist nieuwe open zichtlijnen richting monumenten en de stad. Vanuit de stad kijk je straks uit op een levendige nieuwe wijk, die mooi aansluit op de omgeving.

De dijkverzwaring wordt aangebracht aan de binnenkant van de dijk, waardoor de voet van de dijk ca. 20 meter dichter bij de Kanaalweg komt. In het stedenbouwkundig plan wordt uitgegaan van een weg, de Zeeweg, die het niveauverschil overbrugt van de Kanaalweg naar de kruin van de dijk. De hellingshoek is maximaal 4% zodat de weg geschikt is voor mindervaliden, fietsers, wandelaars met kinderwagens etc.

Parkeren gebeurt gewoon in het Dijkkwartier zelf. Hoe dat er precies uit komt te zien, wordt nog onderzocht. Het doel is om het parkeren goed te regelen, passend bij de wijk en de omgeving.

Dat wordt goed onderzocht. Eén van de studies binnen het project richt zich op mobiliteit – zowel in het Dijkkwartier als in de omliggende wijken. Daarbij wordt gekeken naar het aantal auto’s en fietsers, nu én in de toekomst. Ook wordt er gekeken naar looproutes en de mogelijkheden voor deelauto’s, zodat het verkeer goed geregeld blijft en de wijk prettig bereikbaar is.

Nee, je hoeft nu niet te verhuizen. Het studiegebied laat vooral de ambitie voor de toekomst zien. De focus ligt nu op fase 1 van het project. De gebieden die in de studie zijn meegenomen, komen naar verwachting pas over 10 tot 15 jaar aan bod – en er wordt nog volop onderzocht of dat haalbaar is.

Dat hangt af van waar je precies woont. Woon je in een huurwoning van Woningstichting Den Helder? Dan neemt de woningstichting zelf contact met je op. Ben je eigenaar van de woning? Dan wordt er op tijd contact opgenomen om samen naar jouw situatie en toekomst te kijken.

Lees ook de navolgende vragen.
Heeft u andere vragen? Neem dan gerust contact op met Zeestad via [email protected] of Woningstichting Den Helder via www.woningstichtingdenhelder.nl/over-ons/contact-route/contact

We vinden het belangrijk om bewoners op tijd te informeren en actief te betrekken bij het project. Daarom maken we hen zo vroeg mogelijk deelgenoot van de plannen en ontwikkelingen. Voor bewoners en omwonenden van fase 1 en het studiegebied Oost is een klankbordgroep opgericht. In die groep bespreken we samen onder andere de impact van de dijkversterking en de bouw.

Ja, Woningstichting Den Helder neemt op tijd contact met elke huurder op om samen te kijken naar passende woonruimte. Je hoeft het dus niet alleen te doen.

Als jouw woning ooit plaats moet maken voor nieuwbouw, dan wordt er een marktconforme prijs geboden. Die waarde wordt op dat moment vastgesteld, gebaseerd op de actuele woningmarkt.

De eerste fase beslaat het gebied vanaf het parkeerterrein bij de Postbrug, inclusief de huidige appartementen, tot aan de bestaande bebouwing aan de oostzijde langs de Kanaalweg. In dit gedeelte wordt ook als eerste gestart met de dijkversterking

De drie initiatiefnemers — gemeente Den Helder, Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) en Woningstichting — hebben het afgelopen jaar ieder afzonderlijk ingestemd met het huidige plan voor de eerste fase van het Dijkkwartier. Dit vormt voor Zeestad, de gemeente, HHNK en Woningstichting de basis om verder te werken aan de uitwerking van deze fase.

De volgende stap in de besluitvorming ligt bij:

  • De gemeente, voor het wijzigen van het bestemmingsplan;
  • HHNK, voor het aanbrengen van de dijkversterking;
  • Woningstichting, voor het indienen van de vergunningsaanvraag voor het eerste woongebouw.

Voor het eerste gebouw, ‘1a’, gelegen bij het parkeerterrein nabij de Postbrug, organiseerde Woningstichting Den Helder (WSDH) in mei een architectenselectie. De jury — bestaande uit WSDH, West8, de gemeente en Zeestad — koos unaniem voor het ontwerp van architectenbureau Happel Cornelissen Verhoeven. De ontwerpfase is inmiddels gestart, met als doel om begin 2027 te starten met de bouw.

Nieuwsbrief Dijkkwartier

Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen van het Dijkkwartier?

Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontdek de stad in beweging.

Gerelateerd nieuws en bewonersinformatie

Geen nieuws on te tonen