Een nieuwe woonwijk aan de zeedijk van de toekomst – dat is het Dijkkwartier in Den Helder. Dit project, nationaal uniek, laat ook zien hoe twee actuele, grote uitdagingen gecombineerd kunnen worden aangepakt; woningtekort en bescherming tegen de zeespiegelstijging. De dijk wordt iets verhoogd en aan de stadskant verbreed, om Den Helder de komende eeuwen te blijven beschermen, ook als de zeespiegel stijgt. Die robuuste dijk dient tegelijk als unieke ondergrond voor een stadsontwikkeling. De bestaande bouw maakt plaats voor nieuw wonen en leven, op en aan de zeedijk van de toekomst. Zo wordt met de ontwikkeling van het Dijkkwartier het woningtekort aangepakt én geanticipeerd op klimaatverandering.
In opdracht van woningcorporatie Woningstichting en gemeente Den Helder onderzoekt ontwikkelingsmaatschappij Zeestad of in de eerste fase van het Dijkkwartier ruim 200 woningen kunnen worden gebouwd. Daarnaast onderzoekt Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier of de dijk nu al kan worden verzwaard, verbreed en verhoogd om ruimte te bieden aan deze nieuwe woonwijk. Zo ontstaat een verbinding tussen Den Helder en de zee en zorgen we voor de waterveiligheid tot in de verre toekomst. Het maakt Den Helder weer tot ‘Stad aan Zee’.
Stedenbouwkundige uitwerking en beeldkwaliteit
Het Dijkkwartier is onderdeel van de stedelijke vernieuwingsopgave stadshart waarvoor in 2008 het Uitvoeringsplan is vastgesteld. In de afgelopen 15 jaar is dit uitvoeringsplan stukje voor stukje in ontwikkeling gebracht. De vernieuwing is nog nog niet klaar. Het Dijkkwartier is een belangrijk sleutelproject van deze koerswijziging van Den Helder naar een aantrekkelijke maritieme stad.
West 8 heeft voor hele project Dijkkwartier een stedenbouwkundige visie uitgewerkt. Dit toont de ambitie van het project. Het Dijkkwartier in Den Helder onderscheidt zich door een gebalanceerde ruimtelijke opzet die de verschillende aspecten zoals woonmilieu, leefbaarheid, parkeernorm en ruimtelijke kwaliteit integreert en zo een aantrekkelijke, duurzame woonomgeving creëert. Fase 1 is een mix aan eengezinswoningen en appartementen met de mogelijkheid voor aanvullende voorzieningen op logische plekken.
Bij de uitwerking heeft West 8 invulling gegeven aan de drie belangrijke pijlers:
Fase 1 is het begin en meteen ook de verlenging van het Stadshart. Door de ruimtelijke opzet van het Dijkkwartier wordt het hoogteverschil van 10 meter op een natuurlijke wijze overbrugd. Het uitgangspunt is een toevoeging aan Den Helder van woningtypen en woonkwaliteit. De bebouwing aan de Kanaalweg vergroot de kwaliteit en beleving van die weg. De woningbouw aan de kruin van de dijk voegt nadrukkelijke kwaliteit toe aan de huidige woonmilieus van Den Helder. Voorzieningen voor ontmoeten zijn verweven in het plan. Deze variatie draagt bij aan een inclusieve en aantrekkelijke woonwijk.
Als je de Update Dijkkwartier bekijkt, wordt het stedenbouwkundig ontwerp vanuit verschillende richtingen nader toegelicht op de pagina's 4 t/m 11.
Onder meer met de door bewoners benoemde kenmerken (werkatelier 2023) zoals een levendige woonbuurt, met voorzieningen voor ontmoeten, aansluiting op de bestaande stad en respect voor de historie is verder gewerkt. In de impressies is dit terug te zien, met een pandsgewijze architectuur en een menging van verschillende woningtypes. De verschillen in kavelbreedte en gebouw hoogtes zijn karakteristiek voor het stadshart en waren voor de oorlog ook aanwezig aan de Kanaalweg e.o., destijds het culturele hart van Den Helder.
Mei 2024
Het afgelopen jaar zijn veel stappen gezet in het onderzoek naar de ontwikkeling van het Dijkkwartier. In deze update vertellen we in drie delen over de plannen. Dit document geeft de huidige stand van zaken weer en blikt terug op de ondernomen stappen in 2023.
De tekstuele inhoud en gebruikte artist impressions van West8 vormen een geheel en dienen in samenhang gelezen te worden. Aan de update kunnen geen rechten worden ontleend.
De gemeenteraad wordt voorgesteld vast te stellen het Ontwikkelplan Dijkkwartier, het Programma van eiden Dijkkwartier Stedenbouw en Techniek 2024 en de financiële bijdrage.
De vergaderstukken vind je hier https://gemeenteraad.denhelder.nl/Vergaderingen/Gemeenteraad/2024/25-november/19:30
Samen met gemeente, Woningstichting en HHNK organiseerde Zeestad een inloopbijeenkomst over de voortgang van het Dijkkwartier. De geïnteresseerden zijn bijgepraat en konden vragen stellen over de voortgang van het project. Met nieuwe beelden van de stadswijk, de techniek en omgang met klimaat, een duidelijke animatie en door met een VR bril de nieuwe wijk al te bekijken, kregen bezoekers een goede indruk van het bouwplan. Het stadhuis was bovendien een prachtige locatie voor de bijeenkomst.
De bedoeling is dat komende maanden de gemeenteraad, raad van commissarissen van Woningstichting een besluit nemen over het wel of niet doorgaan van Dijkkwartier, waarna het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier in het eerste kwartaal van 2025 volgt. Zeestad organiseerde voor de bestuurders van deze organisaties een aparte bijeenkomst. Alle coalitiepartijen in de gemeenteraad en een oppositiepartij lieten zich uitgebreid informeren. Provinciaal gedeputeerde Jelle Beemsterboer zag dat Dijkkwartier in zijn ogen dijkversterking combineert met een waardevolle bijdrage aan het oplossen van woningnood.
De dijk hoeft nu niet te worden versterkt want de dijk is getoetst en voor de komende periode veilig bevonden. Alleen omdat de dijk ná bouw van woningen niet meer versterkt kan worden, gaat de dijkversterking vooraf aan de nieuwbouw.
Ja, de veiligheid van de dijk is recent getoetst voor de landelijke beoordeling (elke twaalf jaar worden alle primaire dijken getoetst) en veilig bevonden. Gezien de verwachte zeespiegelstijging, zal de dijk in de huidige staat in de toekomst niet meer aan alle waterveiligheidseisen voldoen. De dijk wordt nu al versterkt, want als er eenmaal woningen staan, kan dat niet meer. Dankzij de extra grond tegen en deels op de dijk wordt de dijk niet alleen sterker maar ook veel breder. Het flauw aflopende talud biedt ruimte aan nieuwe woningen. Na versterking is de dijk is de komende 200 jaar veilig, rekening houdend met klimaatverandering en een zeespiegelstijging van wel 3,5 meter.
Ja, het is technisch mogelijk om woningen te bouwen op de dijk. HHNK is verantwoordelijk voor de waterveiligheid en bewaakt of het achterland na de dijkversterking en woningbouw nog veilig is, ook in geval van zeespiegelstijging. Gezamenlijk en met behulp van ingenieursbureau Sweco wordt onderzoek gedaan naar stabiliteit, overslag, overloop etc. Er is onderzocht aan welke eisen de dijk moet voldoen om de komende 200 jaar aan de waterveiligheid te voldoen. De dijk is vervolgens ontworpen en getoetst aan de toekomstige belastingen (door onder meer zeespiegelstijging).
De ambitie is zeker ook om een groter deel van de dijk te versterken. We starten echter met een deel van het project om het op oa het vlak van financiën, woningmarkt en -behoefte verantwoord te houden. Omdat de bestaande dijk veilig is, en als de ambitie groter zou zijn dan de realiteit, zou het dus kunnen betekenen dat alleen de dijk bij fase 1 wordt versterkt.
In het Dijkkwartier komen huur- en koopwoningen in verschillende prijsklassen, inclusief sociale huur.
De planning is erg afhankelijk van alle planologische procedures, besluitvorming, vergunningen en de verhuizing van huidige bewoners. Een jaartal is daarom lastig te noemen. Mogelijk wordt eind 2026 / begin 2027 gestart met het grondwerk voor de dijkversterking. Nadat de grond vervolgens is gezet – dat kost ook wel een jaar – start de bouw van woningen.
In de eerste fase gaat het om ongeveer 200 nieuwe woningen.
In de planvorming wordt de mogelijkheid open gehouden om naast wonen ook voorzieningen te realiseren. Dat kunnen commerciële voorzieningen zijn, zoals winkeltjes of horeca, en maatschappelijke voorzieningen als bijvoorbeeld een kinderdagverblijf of een fysiotherapiepraktijk. Voor de openbare ruimte gaan de initiatiefnemers in gesprek met de inwoners van Den Helder.
Ja, dat verandert niet. Aan de kant van de zee blijft de dijk zoals het nu is.
Aan de kant van de zee verandert er niks. Aan de Kanaalweg komen er vanaf de nieuwbouw open zichtlijnen naar monumenten in de stad. Vanaf de stad naar de zee krijgt u straks een blik op een levendige stadswijk.
De voet van de dijk komt aan de Kanaalweg te liggen.
Parkeren gebeurt in het Dijkkwartier zelf. Hoe dit er precies uit gaat zien, wordt nog onderzocht.
Eén van de onderzoeken gaat over de mobiliteit in het project en in de omgeving. Daarbij wordt gekeken naar de huidige en toekomstige hoeveelheid auto’s en fietsers. Ook wordt gekeken naar looproutes en de mogelijkheden van deelauto’s.
Nee, je hoeft nu niet te verhuizen. Het studiegebied laat de ambitie zien. De aandacht van de ontwikkeling ligt nu op fase 1 – en naar verwachting komen de studiegebieden pas over 10 tot 15 jaar aan bod. Er wordt nog volop onderzocht hoe haalbaar dat is.
Afhankelijk van waar u precies woont, gaan we met u het gesprek aan over de toekomst. Als u huurder bent van Woningstichting Den Helder, dan neemt Woningstichting contact met u op. Bent u zelf eigenaar van uw woning, dan wordt tijdig contact met u opgenomen.
Lees ook de navolgende vragen.
Heeft u andere vragen? Neem dan gerust contact op met Zeestad via [email protected] of Woningstichting Den Helder via www.woningstichtingdenhelder.nl/over-ons/contact-route/contact
We informeren en betrekken hen tijdig, en maken hen zo vroeg mogelijk deelgenoot van (ontwikkelingen) binnen het project. Voor de bewoners en omwonenden van fase 1 en studiegebied Oost wordt een klankbordgroep opgericht, om o.a. de impact van de dijkversterking en bouw te bespreken.
Woningstichting neemt tijdig met elke huurder contact op voor vervangende woonruimte.
Mocht uw huis ooit plaats moet maken voor nieuwbouw, dan wordt daar een op dat moment te bepalen, marktconforme prijs voor geboden.
De Posterij
Molenwerf
Molenplein fase 2
Dijkkwartier
Het Warenhuys
Palmhout
Koningsplein
Koningsdriehoek
Koningstraat 63 t/m 69
Koningdwarsstraat 71-73
De Admiraal
Stadsvilla De Gouden Kroon
Spuistraat
Oostslootstraat West
Herontwikkeling Kroonpassage
Bouw Fietsloods
Fiets- en voetgangersbrug