Een nieuwe woonwijk aan de zeedijk van de toekomst – dat is het Dijkkwartier in Den Helder. Dit project, nationaal uniek, laat ook zien hoe twee actuele, grote uitdagingen gecombineerd kunnen worden aangepakt; woningtekort en bescherming tegen de zeespiegelstijging. De dijk wordt iets verhoogd en aan de stadskant verbreed, om Den Helder de komende eeuwen te blijven beschermen, ook als de zeespiegel stijgt. Die robuuste dijk dient tegelijk als unieke ondergrond voor een stadsontwikkeling. De bestaande bouw maakt plaats voor nieuw wonen en leven, op en aan de zeedijk van de toekomst.
In opdracht van Woningstichting Den Helder en gemeente Den Helder onderzoekt ontwikkelingsmaatschappij Zeestad of in de eerste fase van het Dijkkwartier ruim 200 woningen kunnen worden gebouwd. Daarnaast onderzoekt Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier of de dijk nu al kan worden verzwaard, verbreed en verhoogd om ruimte te bieden aan deze nieuwe woonwijk. Zo ontstaat een verbinding tussen Den Helder en de zee en zorgen we voor de waterveiligheid tot in de verre toekomst. Het maakt Den Helder weer tot ‘Stad aan Zee’.
Stedenbouwkundige uitwerking en beeldkwaliteit
Het Dijkkwartier is onderdeel van de stedelijke vernieuwingsopgave stadshart waarvoor in 2008 het Uitvoeringsplan is vastgesteld. In de afgelopen 15 jaar is dit uitvoeringsplan stukje voor stukje in ontwikkeling gebracht. De vernieuwing is nog nog niet klaar. Het Dijkkwartier is een belangrijk sleutelproject van deze koerswijziging van Den Helder naar een aantrekkelijke maritieme stad.
West 8 heeft voor het hele project Dijkkwartier een stedenbouwkundige visie uitgewerkt. Dit toont de ambitie van het project. Het Dijkkwartier in Den Helder onderscheidt zich door een gebalanceerde ruimtelijke opzet die de verschillende aspecten zoals woonmilieu, leefbaarheid, parkeernorm en ruimtelijke kwaliteit integreert en zo een aantrekkelijke, duurzame woonomgeving creëert. Fase 1 is een mix aan eengezinswoningen en appartementen met de mogelijkheid voor aanvullende voorzieningen op logische plekken.
Bij de uitwerking heeft West 8 invulling gegeven aan de drie belangrijke pijlers:
Fase 1 is het begin en meteen ook de verlenging van het Stadshart. Door de ruimtelijke opzet van het Dijkkwartier wordt het hoogteverschil van 10 meter op een natuurlijke wijze overbrugd. Het uitgangspunt is een toevoeging aan Den Helder van woningtypen en woonkwaliteit. De bebouwing aan de Kanaalweg vergroot de kwaliteit en beleving van die weg. De woningbouw aan de kruin van de dijk voegt nadrukkelijke kwaliteit toe aan de huidige woonmilieus van Den Helder. Voorzieningen voor ontmoeten zijn verweven in het plan. Deze variatie draagt bij aan een inclusieve en aantrekkelijke woonwijk.
Als je de Update Dijkkwartier bekijkt, wordt het stedenbouwkundig ontwerp vanuit verschillende richtingen nader toegelicht op de pagina's 4 t/m 11.
Onder meer met de door bewoners benoemde kenmerken (werkatelier 2023) zoals een levendige woonbuurt, met voorzieningen voor ontmoeten, aansluiting op de bestaande stad en respect voor de historie is verder gewerkt. In de impressies is dit terug te zien, met een pandsgewijze architectuur en een menging van verschillende woningtypes. De verschillen in kavelbreedte en gebouw hoogtes zijn karakteristiek voor het stadshart en waren voor de oorlog ook aanwezig aan de Kanaalweg e.o., destijds het culturele hart van Den Helder.
Het CHI (het Algemeen Bestuur) heeft vastgesteld dat de technische, juridische en financiële haalbaarheid van het project Dijkkwartier dusdanig is aangetoond of in het verdere proces is geborgd dat HHNK medewerking kan verlenen aan de volgende fase: het maken van samenwerkingsafspraken en het voorbereiden van een projectbesluit Dijkversterking.
Het besluit vind je hier:
De gemeenteraad heeft besloten het Ontwikkelplan Dijkkwartier, het Programma van eisen Dijkkwartier Stedenbouw en Techniek 2024 en de financiële bijdrage vast te stellen.
De vergaderstukken vind je hier https://gemeenteraad.denhelder.nl/Vergaderingen/Gemeenteraad/2024/25-november/19:30
De Raad van Commissarissen van Woningstichting heeft positief besloten over verdere deelname aan het Dijkkwartier en investeren daarin.
Samen met gemeente, HHNK en Woningstichting organiseert Zeestad een inloopbijeenkomst over de voortgang van het Dijkkwartier.
Samen met gemeente, Woningstichting en HHNK organiseerde Zeestad een inloopbijeenkomst over de voortgang van het Dijkkwartier. De geïnteresseerden zijn bijgepraat en konden vragen stellen over de voortgang van het project. Met nieuwe beelden van de stadswijk, de techniek en omgang met klimaat, een duidelijke animatie en door met een VR bril de nieuwe wijk al te bekijken, kregen bezoekers een goede indruk van het bouwplan. Het stadhuis was bovendien een prachtige locatie voor de bijeenkomst.
De bedoeling is dat komende maanden de gemeenteraad, raad van commissarissen van Woningstichting een besluit nemen over het wel of niet doorgaan van Dijkkwartier, waarna het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier in het eerste kwartaal van 2025 volgt. Zeestad organiseerde voor de bestuurders van deze organisaties een aparte bijeenkomst. Alle coalitiepartijen in de gemeenteraad en een oppositiepartij lieten zich uitgebreid informeren. Provinciaal gedeputeerde Jelle Beemsterboer zag dat Dijkkwartier in zijn ogen dijkversterking combineert met een waardevolle bijdrage aan het oplossen van woningnood.
In de Petrus Pauluskerk, vlakbij de beoogde nieuwe woonwijk, werden de verdere gevorderde plannen toegelicht door vertegenwoordigers van de betrokken partijen én vertegenwoordigers van West8 en ingenieursbureau Sweco. Er was gelegenheid om ter plaatse op de dijk op basis van informatieborden een beter idee te krijgen van de plannen. er was ook de mogelijkheid met VR-brillen alvast een kijkje te nemen in de toekomst. Bij belangstellenden bleek veel interesse om zich alvast in te schrijven voor een plekje op de wachtlijst. Ook kregen bezoekers de gelegenheid zich aan te melden voor de klankbordgroep en zich in te schrijven voor de nieuwsbrief.
In een informele bijeenkomst voor de gemeenteraad, het College van Hoge Ingelanden (CHI, het algemeen bestuur) van het HHNK en raad van commissarissen van Helder Vastgoed zijn de aanwezigen bijgepraat over de stand van zaken van de dijkversterking en gebiedsontwikkeling op de dijk, aan de Kanaalweg in Den Helder.
Introductie van de plannen voor het Dijkkwartier voor belangstellenden in de Kampanje. Vertegenwoordigers van de gemeente Den Helder, Woningstichting, Hoogheemraadschap, WEst8 en Zeestad toonden de plannen voor de nieuwe woonwijk op een versterkte dijk en waren beschikbaar om vragen te beantwoorden.
Op zich hoeft de dijk nu niet te worden versterkt. De dijk is onlangs getoetst en voldoet op dit moment aan de veiligheidsnormen. Op termijn moet de dijk wel worden versterkt en daarvoor zou dan nu ruimte gereserveerd moeten worden. Voor de verbreding van de dijk en de werkzaamheden. Daardoor is er minder ruimte voor woningbouw. Door de dijk nú al te versterken en te zorgen dat de dijk toekomstbestendig is, kunnen aan en op de dijk woningen gebouwd worden. Daarom wordt de dijk nu alvast aangepakt, zodat hij ook in de verre toekomst veilig blijft.
Ja, de dijk is onlangs beoordeeld in het landelijke toetsingsprogramma dat elke twaalf jaar plaatsvindt. Daaruit blijkt dat de dijk op dit moment veilig is. Maar omdat de zeespiegel in de toekomst zal stijgen, voldoet de dijk in zijn huidige vorm op termijn niet meer aan alle eisen. Door extra grond tegen en deels op de dijk wordt hij niet alleen sterker, maar ook breder. Het flauwe talud biedt ruimte voor nieuwe woningen. Na de versterking is de dijk weer veilig voor de komende 200 jaar, zelfs bij een zeespiegelstijging van 3,5 meter. En mocht de zeespiegel nog verder stijgen, zijn er nog aanpassingen mogelijk om de dijk alsnog veilig te houden.
Ja, het is technisch mogelijk om woningen te bouwen op de dijk. HHNK is verantwoordelijk voor de waterveiligheid en bewaakt of het achterland na de dijkversterking en woningbouw nog veilig is, ook in geval van zeespiegelstijging. Gezamenlijk en met behulp van ingenieursbureau Sweco wordt onderzoek gedaan naar stabiliteit, overslag, overloop etc. Er is onderzocht aan welke eisen de dijk moet voldoen om de komende 200 jaar aan waterveiligheid te voldoen. De dijk is vervolgens ontworpen en getoetst aan de toekomstige belastingen (door onder meer zeespiegelstijging).
De wens is zeker om uiteindelijk een groter deel van de dijk te versterken. Maar we beginnen bewust met een kleiner stuk, zodat het project haalbaar blijft – bijvoorbeeld qua kosten, woningmarkt en de vraag naar woningen. Misschien blijkt straks dat alleen het deel van de dijk bij fase 1 wordt aangepakt, als verdere uitbreiding niet nodig of haalbaar is. Omdat de dijk verderop voorlopig ook veilig is, is dat geen probleem. Zo houden we het project realistisch én verantwoord.
In het Dijkkwartier komen zowel huur- als koopwoningen, en dat in verschillende prijsklassen. Er is ook ruimte voor sociale huur, zodat het een wijk wordt voor een brede groep mensen – van starters tot gezinnen en senioren
Dat is nog lastig precies te zeggen. De planning hangt af van allerlei stappen zoals vergunningen, besluitvorming en de verhuizing van huidige bewoners. We streven ernaar eind 2026 / begin 2027 te starten met de bouw van het eerste woonblok op het parkeerterrein tegenover de Postbrug. Deze ontwikkeling is niet afhankelijk van het grondwerk voor de dijkversterking. De werkzaamheden worden natuurlijk wel op elkaar afgestemd.
In de eerste fase van het project worden ruim 250 nieuwe woningen gerealiseerd. Door de sloop van bestaande bebouwing komen er per saldo ruim 200 extra woningen beschikbaar op de woningmarkt.
Naast woningen wordt er ook gekeken naar de mogelijkheid om voorzieningen toe te voegen aan het Dijkkwartier. Denk aan kleine winkels, (kleinschalige) horeca of maatschappelijke functies zoals een kinderdagverblijf of een fysiotherapiepraktijk. Voor de inrichting van de openbare ruimte gaan de initiatiefnemers in gesprek met inwoners van Den Helder, zodat het een wijk wordt die echt bij de stad past.
Ja, dat blijft gewoon mogelijk. Aan de zeezijde verandert er niets – je kunt dus ook in de toekomst blijven genieten van een wandeling of fietstocht over de dijk.
Aan de zeezijde blijft alles zoals het is – daar verandert het uitzicht niet. Aan de kant van de Kanaalweg komen er juist nieuwe open zichtlijnen richting monumenten en de stad. Vanuit de stad kijk je straks uit op een levendige nieuwe wijk, die mooi aansluit op de omgeving.
De dijkverzwaring wordt aangebracht aan de binnenkant van de dijk, waardoor de voet van de dijk ca. 20 meter dichter bij de Kanaalweg komt. In het stedenbouwkundig plan wordt uitgegaan van een weg, de Zeeweg, die het niveauverschil overbrugt van de Kanaalweg naar de kruin van de dijk. De hellingshoek is maximaal 4% zodat de weg geschikt is voor mindervaliden, fietsers, wandelaars met kinderwagens etc.
Parkeren gebeurt gewoon in het Dijkkwartier zelf. Hoe dat er precies uit komt te zien, wordt nog onderzocht. Het doel is om het parkeren goed te regelen, passend bij de wijk en de omgeving.
Dat wordt goed onderzocht. Eén van de studies binnen het project richt zich op mobiliteit – zowel in het Dijkkwartier als in de omliggende wijken. Daarbij wordt gekeken naar het aantal auto’s en fietsers, nu én in de toekomst. Ook wordt er gekeken naar looproutes en de mogelijkheden voor deelauto’s, zodat het verkeer goed geregeld blijft en de wijk prettig bereikbaar is.
Nee, je hoeft nu niet te verhuizen. Het studiegebied laat vooral de ambitie voor de toekomst zien. De focus ligt nu op fase 1 van het project. De gebieden die in de studie zijn meegenomen, komen naar verwachting pas over 10 tot 15 jaar aan bod – en er wordt nog volop onderzocht of dat haalbaar is.
Dat hangt af van waar je precies woont. Woon je in een huurwoning van Woningstichting Den Helder? Dan neemt de woningstichting zelf contact met je op. Ben je eigenaar van de woning? Dan wordt er op tijd contact opgenomen om samen naar jouw situatie en toekomst te kijken.
Lees ook de navolgende vragen.
Heeft u andere vragen? Neem dan gerust contact op met Zeestad via [email protected] of Woningstichting Den Helder via www.woningstichtingdenhelder.nl/over-ons/contact-route/contact
We vinden het belangrijk om bewoners op tijd te informeren en actief te betrekken bij het project. Daarom maken we hen zo vroeg mogelijk deelgenoot van de plannen en ontwikkelingen. Voor bewoners en omwonenden van fase 1 en het studiegebied Oost is een klankbordgroep opgericht. In die groep bespreken we samen onder andere de impact van de dijkversterking en de bouw.
Ja, Woningstichting Den Helder neemt op tijd contact met elke huurder op om samen te kijken naar passende woonruimte. Je hoeft het dus niet alleen te doen.
Als jouw woning ooit plaats moet maken voor nieuwbouw, dan wordt er een marktconforme prijs geboden. Die waarde wordt op dat moment vastgesteld, gebaseerd op de actuele woningmarkt.
De eerste fase beslaat het gebied vanaf het parkeerterrein bij de Postbrug, inclusief de huidige appartementen, tot aan de bestaande bebouwing aan de oostzijde langs de Kanaalweg. In dit gedeelte wordt ook als eerste gestart met de dijkversterking
De drie initiatiefnemers — gemeente Den Helder, Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) en Woningstichting — hebben het afgelopen jaar ieder afzonderlijk ingestemd met het huidige plan voor de eerste fase van het Dijkkwartier. Dit vormt voor Zeestad, de gemeente, HHNK en Woningstichting de basis om verder te werken aan de uitwerking van deze fase.
De volgende stap in de besluitvorming ligt bij:
Voor het eerste gebouw, ‘1a’, gelegen bij het parkeerterrein nabij de Postbrug, organiseerde Woningstichting Den Helder (WSDH) in mei een architectenselectie. De jury — bestaande uit WSDH, West8, de gemeente en Zeestad — koos unaniem voor het ontwerp van architectenbureau Happel Cornelissen Verhoeven. De ontwerpfase is inmiddels gestart, met als doel om begin 2027 te starten met de bouw.
De Posterij
Molenwerf
Molenplein fase 2
Dijkkwartier
Het Warenhuys
Palmhout
Koningsplein
Koningsdriehoek
Koningstraat 63 t/m 69
Koningdwarsstraat 71-73
De Admiraal
Stadsvilla De Gouden Kroon
Spuistraat
Oostslootstraat West
Herontwikkeling Kroonpassage
Bouw Fietsloods
Fiets- en voetgangersbrug